Viața Sfântului
Sfântul Mitropolit Varlaam a păstorit Mitropolia Moldovei între anii
1632-1653, în timpul domnitorilor Alexandru Iliaş, Miron Barnovschi,
Moise Movilă şi Vasile Lupu. Provenind dintr-o familie de răzeşi, care
se numea Moţoc, din Borceşti, sat dispărut situat lângă Târgu-Neamţ,
Mitropolitul Varlaam s-a născut în jurul anului 1590. Numele său de
botez a fost Vasile. Din tinereţe şi-a îndreptat paşii spre Schitul
Zosim de pe valea pârâului Secu, unde a învăţat carte şi limbile slavonă
şi greacă. Pe aceeaşi vatră, Vornicul Nestor Ureche şi soţia sa
Mitrofana au ctitorit în 1602 Mănăstirea Secu în care a început să
funcţioneze şi o şcoală. Tânărul Vasile Moţoc a intrat în obştea noii
mănăstiri, unde a fost călugărit cu numele de Varlaam. Fiind bun
povăţuitor, a fost numit egumen al mănăstirii. Cu multă osârdie,
cuviosul Varlaam s-a adâncit în tainele cărţilor, traducând Scara
(Leastviţa) Sfântului Ioan Scărarul (1618). Apoi, pentru strădaniile şi
virtuţile sale el a fost cinstit cu rangul de arhimandrit.
Ajungând sfetnic de încredere al domnitorului Miron Barnovschi, în anul 1628, arhimandritul Varlaam este trimis la Kiev şi Moscova în vederea cumpărării de icoane pentru mănăstirile Dragomirna şi Bârnova şi pentru biserica ctitorită de domnitor în Iaşi. Săvârşind aceasta, Varlaam s-a întors în ţară, dar primind vestea morţii Mitropolitului Anastasie Crimca (1629) şi pe cea a înlăturării domnului Miron Barnovschi, s-a retras la Mănăstirea Secu.
În anul 1632, în timpul domniei voievodului Alexandru Iliaş, prin lucrarea lui Dumnezeu, arhimandritul Varlaam a fost chemat să păstorească Mitropolia Moldovei în locul Mitropolitului Atanasie (1629-1632), care s-a mutat la cele veşnice şi a fost înmormântat la Mănăstirea Bistriţa, Neamţ.
Noul Mitropolit unea învăţătura cu rugăciunea şi cuvântul înţelept cu fapta cea bună. În timpul păstoririi învăţatului Mitropolit Varlaam, Mitropolia Moldovei s-a bucurat de mult ajutor din partea binecredinciosului domnitor Vasile Lupu. Sprijinit şi de Sfântul Mitropolit Petru Movilă al Kievului, Mitropolitul Varlaam a înfiinţat prima tipografie românească din Moldova, în anul 1640, pe care a instalat-o la Mănăstirea „Sfinţii Trei Ierarhi” din Iaşi.
Ajungând sfetnic de încredere al domnitorului Miron Barnovschi, în anul 1628, arhimandritul Varlaam este trimis la Kiev şi Moscova în vederea cumpărării de icoane pentru mănăstirile Dragomirna şi Bârnova şi pentru biserica ctitorită de domnitor în Iaşi. Săvârşind aceasta, Varlaam s-a întors în ţară, dar primind vestea morţii Mitropolitului Anastasie Crimca (1629) şi pe cea a înlăturării domnului Miron Barnovschi, s-a retras la Mănăstirea Secu.
În anul 1632, în timpul domniei voievodului Alexandru Iliaş, prin lucrarea lui Dumnezeu, arhimandritul Varlaam a fost chemat să păstorească Mitropolia Moldovei în locul Mitropolitului Atanasie (1629-1632), care s-a mutat la cele veşnice şi a fost înmormântat la Mănăstirea Bistriţa, Neamţ.
Noul Mitropolit unea învăţătura cu rugăciunea şi cuvântul înţelept cu fapta cea bună. În timpul păstoririi învăţatului Mitropolit Varlaam, Mitropolia Moldovei s-a bucurat de mult ajutor din partea binecredinciosului domnitor Vasile Lupu. Sprijinit şi de Sfântul Mitropolit Petru Movilă al Kievului, Mitropolitul Varlaam a înfiinţat prima tipografie românească din Moldova, în anul 1640, pe care a instalat-o la Mănăstirea „Sfinţii Trei Ierarhi” din Iaşi.
Înţelept
apărător al dreptei credinţe şi al unităţii Bisericii Ortodoxe în
vremuri tulburi, Mitropolitul Varlaam s-a ocupat îndeaproape de
organizarea Sinodului de la Iaşi din anul 1642, care a îndreptat şi
aprobat Mărturisirea de credinţă alcătuită de Mitropolitul Petru Movilă
al Kievului în 1638, pentru a da clerului şi credincioşilor ortodocşi o
călăuză în lupta lor împotriva rătăcirilor de la Sfânta Tradiţie a
Bisericii.
Vrednicul Mitropolit Varlaam al Moldovei era preţuit atât în
ţară, cât şi în afara ei. Astfel, pentru evlavia şi înţelepciunea sa,
Mitropolitul Varlaam s-a numărat, în anul 1639, între cei trei candidaţi
propuşi pentru ocuparea scaunului de Patriarh ecumenic al
Constantinopolului. Ca un păstor bun şi harnic, Mitropolitul a tipărit
la Iaşi mai multe cărţi de slujbă şi de apărare a credinţei ortodoxe, şi
anume: Cazania, Cele şapte taine, Răspunsul împotriva catehismului
calvinesc, Pravila, Paraclisul Născătoarei de Dumnezeu şi altele.
Lucrarea sa intitulată Cazania sau Carte românească de învăţătură la duminicile de peste an, la praznice împărăteşti şi la sfinţi mari (1643) a fost prima carte românească tipărită în Moldova, numărându-se până astăzi între cele mai de seamă scrieri din istoria vechii culturi româneşti. Ea s-a răspândit în toate provinciile româneşti, dar mai ales în Transilvania, unind în cuget şi credinţă pe românii locuind de o parte şi de alta a munţilor Carpaţi.
Lucrarea sa intitulată Cazania sau Carte românească de învăţătură la duminicile de peste an, la praznice împărăteşti şi la sfinţi mari (1643) a fost prima carte românească tipărită în Moldova, numărându-se până astăzi între cele mai de seamă scrieri din istoria vechii culturi româneşti. Ea s-a răspândit în toate provinciile româneşti, dar mai ales în Transilvania, unind în cuget şi credinţă pe românii locuind de o parte şi de alta a munţilor Carpaţi.
În timpul păstoririi Mitropolitului
Varlaam al Moldovei a fost zidită frumoasa biserică a Mănăstirii
„Sfinţii Trei Ierarhi” din Iaşi, ctitoria cea mai de seamă a
domnitorului Vasile Lupu. În această biserică, sfinţită în anul 1639,
Mitropolitul Varlaam slujea adeseori şi binevestea Evanghelia lui
Hristos cu râvnă şi înţelepciune. În anul 1641, în această biserică,
evlaviosul Mitropolit Varlaam a aşezat moaştele Cuvioasei Parascheva,
dăruite domnitorului Vasile Lupu de Patriarhia Ecumenică de
Constantinopol, în semn de recunoştinţă pentru ajutorul oferit de el
acesteia, în vremea Patriarhului ecumenic Partenie. Prin evlavia sa,
Mitropolitul Varlaam a sporit mult în rândurile credincioşilor cinstirea
Sfintei Cuvioase Parascheva.
Pentru a întări credinţa ortodoxă şi a-i
lumina pe tineri, Mitropolitul Varlaam l-a îndemnat pe domnitorul Vasile
Lupu să întemeieze la Iaşi, în anul 1640, prima şcoală de grad înalt
din Moldova, după modelul Academiei duhovniceşti de la Kiev, înfiinţată
acolo de Sfântul Ierarh Petru Movilă. Noul aşezământ de cultură din
Moldova, în care se preda în limbile greacă, slavonă şi română, se afla
în incinta Mănăstirii „Sfinţii Trei Ierarhi” din Iaşi, având la început
şi profesori trimişi de Mitropolitul Petru Movilă al Kievului, ca semn
că nu şi-a uitat patria sa, Moldova.
După ce domnitorul Vasile Lupu a pierdut scaunul domnesc în anul 1653, Mitropolitul Varlaam, dornic de linişte şi de rugăciune, s-a retras la mănăstirea sa de metanie, Secu, după cum mărturiseşte cronicarul Miron Costin. Vrednicul Mitropolit a mai trăit patru ani, în smerenie, în rugăciune şi în vieţuire sfântă, strămutându-se la veşnicele locaşuri către sfârşitul anului 1657. Toate cele agonisite în timpul vieţii sale le-a dăruit Mănăstirii Secu. Marele Mitropolit Varlaam al Moldovei a fost înmormântat în zidul de miazăzi al bisericii Mănăstirii Secu.
Pentru râvna sa în apărarea dreptei credinţe, pentru vieţuirea sa sfântă şi pentru lumina duhovnicească pe care a dăruit-o poporului român dreptcredincios, la propunerea Sinodului mitropolitan al Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei, în data de 12 februarie 2007, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a înscris în rândul sfinţilor din calendar pe învăţatul Mitropolit Varlaam al Moldovei, cu zi de pomenire la 30 august. Cu ale lui sfinte rugăciuni, Doamne Iisuse Hristoase, Dumnezeul nostru, miluieşte-ne pe noi.
După ce domnitorul Vasile Lupu a pierdut scaunul domnesc în anul 1653, Mitropolitul Varlaam, dornic de linişte şi de rugăciune, s-a retras la mănăstirea sa de metanie, Secu, după cum mărturiseşte cronicarul Miron Costin. Vrednicul Mitropolit a mai trăit patru ani, în smerenie, în rugăciune şi în vieţuire sfântă, strămutându-se la veşnicele locaşuri către sfârşitul anului 1657. Toate cele agonisite în timpul vieţii sale le-a dăruit Mănăstirii Secu. Marele Mitropolit Varlaam al Moldovei a fost înmormântat în zidul de miazăzi al bisericii Mănăstirii Secu.
Pentru râvna sa în apărarea dreptei credinţe, pentru vieţuirea sa sfântă şi pentru lumina duhovnicească pe care a dăruit-o poporului român dreptcredincios, la propunerea Sinodului mitropolitan al Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei, în data de 12 februarie 2007, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a înscris în rândul sfinţilor din calendar pe învăţatul Mitropolit Varlaam al Moldovei, cu zi de pomenire la 30 august. Cu ale lui sfinte rugăciuni, Doamne Iisuse Hristoase, Dumnezeul nostru, miluieşte-ne pe noi.
Răspunsul împotriva Catehismusului Calvinesc
Catihismul calvinic este un catehism protestant care a văzut lumina tiparului în satul Prisaca din Transilvania, în anul 1642. Ediția s-a tipărit după o traducere românească aparținând clericului Gheorghe de Secul, făcută după ediția Heldelberg din anul 1563.
Lucrarea a dat naștere unei reacții din partea Bisericii Ortodoxe din Țara Românească și Moldova, care a dus la redactarea de către Sfântul Mitropolit Varlaam al Modovei (Varlaam Moțoc) a lucrării polemice Răspuns împotriva Catihismusului calvinesc, care a fost tipărită la Mănăstirea Dealu, în anul 1645.
Ediția de față a Răspunsului este cea publicată în anul 1984 la București de Editura Minerva, textul fiind doar transliterat, dar precedat de un stufos studiu istoric și lingvistic.
În dorința de a ușura citirea, am adăugat ca anexă la scanarea făcută și textul redactat și adaptat limbajului actual de către Pr. Dr. Dorin Octavian Picioruș, publicat de preacucernicia sa pe site-ul personal teologiepentruazi.ro
Cartea o puteți descărca de aici.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu